Районна опорна школа з питання
"Організація профорієнтаційної роботи в ЗНЗ"
ДЕНЬ ВІДКРИТИХ ДВЕРЕЙ ОПОРНОЇ ШКОЛИ - 01.03.2016 р.:
Буклет "Профорієнтація в Солонянській СЗШ № 1"
Фотофільм про організацію профорієнтаційної роботи в школі.
Фотофільм "Профорієнтаційна робота. День відкритих дверей"
Презентація "Робота соціально - психологічної служби по профорієнтації"
Презентація "Типи професій" за класифікацією професора Є.О. Климова - підготували учні 8-Б класу.
Презентація "Мій вибір - мій успіх", підготували учні 10-А класу.
Презентація "Державний центр зайнятості - для школярів"
Абітурієнту: умови вступу
Коледжі, технікуми, училища, ліцеї м. Дніпропетровська
Вищі навчальні заклади м. Дніпропетровська:
Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара
Дніпропетровський національний гірничий університет
Український державний хіміко - технологічний університет
Національна металургійна академія
Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
ДНУ залізничного транспорту ім. академіка В. Лазаряна
Дніпропетровська державна медична академія
Візитка опорної школи по профорієнтації, план роботи, поради, рекомендації
Професійна орієнтація – це система заходів, спрямованих на забезпечення активного, свідомого професійного самовизначення та встановлення особистості з урахуванням своїх можливостей та індивідуальних особливостей і кон’юнктури ринку праці для повноцінної самореалізації в професійній діяльності
Профорієнтаційна робота умовно поділяється на два періоди: допрофесійний і професійний.
Початковий етап: дошкільний вік, 1-4 класи. Передбачає ознайомлення дітей з деякими професіями; формування поваги до працівників, емоційно-забарвленого позитивного відношення до різних видів трудової та професійної діяльності, інтересу до пізнання своєї особистості; діагностику задатків, створення умов для реалізації здібностей дітей, проведення консультацій з батьками відносно їх розвитку; формування початкових загально-трудових умінь та навичок, здатності до взаємодії з іншими в процесі діяльності, виховання загальної культури праці шляхом залучення до посильних видів трудової діяльності посильних видів трудової діяльності. Результат - сформоване відношення до себе, суспільства і професійної діяльності
Розвідувально-пошуковий етап: 5-7 класи. Передбачає: формування ціннісних орієнтацій, мотивації самопізнання, установки на власну активність у професійному самовизначенні та оволодінні професійною діяльністю; систематичне ознайомлення з поширеними професіями; формування умінь самооцінки, самоаналізу з метою усвідомлення власної професійної спрямованості; консультування відносно вибору профілю подальшої освіти та трудової діяльності (навчальних закладів, факультативів, спецпредметів, гуртків, секцій); створення умов для розвитку здібностей в різних видах трудової (та наближеної до професійної) діяльності; формування загальнотрудових умінь. Результат - вибір напрямку (профілю) продовження освіти в старших класах та сфери самореалізації.
Базовий (визначальний) етап: 8-9 (8-11) класи. Передбачає: вивчення наукових основ вибору професії (класифікаційних ознак професій, їх вимог до людини, основних професійно-важливих якостей, правил вибору професії); оволодіння методиками самопізнання, самооцінки, розвитку індивідуальних професійно-важливих якостей; формування уміння співставляти вимоги професій з власними можливостями та кон'юнктурою ринку праці; створення умов для професійної проби в різних видах професійної (чи наближеної до професійної) діяльності; консультування відносно вибору професії та навчального закладу. Результат - сформованість особистісно-значимого змісту вибору професії, стійкої професійної спрямованості (професійних намірів, планів оволодіння професією, професійної перспективи).
Професійний період включає етапи професійного навчання та професійна діяльність.
Профорієнтація учнів у школі здійснюється як у процесі їхнього навчання, так і в позакласній і позашкільній роботі. У цій роботі беруть участь весь педагогічний колектив, шкільний лікар, бібліотекар, батьківський комітет, тому об'єктом планування стає діяльність (профорієнтаційного характеру) усіх названих ланок. План повинен розкривати зміст діяльності кожної ланки шкільного колективу, включеного в профорієнтаційну роботу.
Планування профорієнтаційної роботи класними керівниками
1. Проводити цикл бесід з учнями про вибір професії.
2. Знайомити учнів з різними галузями господарства й окремих професій, у тому числі з професіями району. (У планах класного керівника повинні бути визначені форми ознайомлення учнів із професіями, найбільш доцільними в кожному конкретному випадку).
3. Організувати зустрічі профорієнтаційного характеру з працівниками різних підприємств.
4. Вивчати і систематично фіксувати результати вивчення інтересів, нахилів і здібностей учнів класу. Отримані дані відбити в характеристиках учнів з рекомендацією вибору сфери діяльності чи професії.
5. Залучати учнів до участі в роботі гуртків і факультативів, в олімпіадах і конкурсах відповідно до їхніх інтересів і нахилів.
6. З учителями-предметниками, бібліотекарем, психологом, соціальним педагогом та медсестрою школи обговорити спрямованість інтересів, нахилів, стан здоров'я кожного учня у світлі майбутнього вибору професії. Забезпечити учням (у разі потреби) лікарську консультацію в зв'язку з вибором професії.
7. В індивідуальних бесідах з батьками й учнями обговорити можливу сферу майбутньої діяльності учня, визначити коло формування необхідних властивостей особистості, психологічних якостей.
8. Організувати участь учнів класу в загальношкільних заходах профорієнтаційного характеру – читацьких конференціях, диспутах, вечорах, переглядах кінофільмів про професії, випусках стінних газет тощо.
Планування профорієнтаційної роботи учителями-предметниками
1. Виділити в програмному матеріалі теми, у зміст яких доцільно включити профінформаційний матеріал.
2. Визначити форми подачі профінформаційного матеріалу, найбільш відповідному змісту тієї чи іншої теми. Продумати підбор відповідного наочного приладдя, кіно-, відеоматеріалів.
3. Вивчити літературу про області господарства й основних професій, зв'язаних із програмним матеріалом предмету.
4. У процесі проведення уроків вивчати інтереси і схильності учнів, фіксувати результати, обговорювати їх із учнями і класними керівниками.
5. Систематично проводити індивідуальну роботу з учнями з метою формування у них інтересів і нахилів до досліджуваного предмета і пов'язаними з ним професіями.
6. Поглиблювати свої знання в області психології особистості школяра і методів її вивчення.
Мета створення опорної школи – створення методичного центру для загальноосвітніх закладів району з проблеми «Організація профорієнтаційної роботи в ЗНЗ», як школа, що має напрацювання з питань психолого – педагогічної підтримки забезпечення допрофільної і профільної освіти та співпраці з вищими навчальними закладами.